We hebben een nieuw logo! Na 38 jaar werd het hoog tijd voor aanpassing, zodat het beter toepasbaar is op de online media en ook iets van onze kernwaarden Samen, Bewust, Buiten, Beleven laat zien. Op 26 november is het nieuwe logo onthuld op de ALV. Je gaat het komende tijd op tal van plekken zien.

Uitgangspunt was dat de kleur blauw (koningsblauw, Royal Blue) moest blijven en dat onze (nieuwe) kernwaarden erin terug te vinden zijn. Bovendien is er een vierde tak van sport binnen onze vereniging bijgekomen: de wandelsport. Met die opdracht zijn drie vormgevers binnen onze vereniging, Hein Dekker, Rafaël Tamsiran en Vera Bekendam aan de slag gegaan.

We vonden het belangrijk om bij elke stap leden te betrekken, zodat het iets gezamenlijks wordt en we er bewust over nadenken en keuzes maken. Er werden daarom bijeenkomsten georganiseerd voor jeugdleden en voor volwassenen. Die hebben allerlei ideeën en varianten besproken. Ze kregen ook de vraag om aan te geven: wat is een aansprekend merk, en waarom?

 

    

Het bleek al snel dat kleding een belangrijke ‘drager’ is van het logo, het is ons visitekaartje. Met name voor triatleten en voor jeugd. Het logo zou ook een soort “wauwfactor” moeten hebben: je moet trots kunnen zijn op het logo. Het was verder een hele puzzel hoe we in het logo willen heten: AV Triahtlon, Atletiekvereniging Triathlon of AVT… Eind van de zomer kwam alles in een versnelling, toen bleek dat de oplossing zat in de combinatie van een woordmerk (links) en beeldmerk (rechts). Afhankelijk van waar het logo op komt, bepaalt het ontwerpteam wat het beste past. Op 3 oktober heeft het bestuur het logo vastgesteld.

Toelichting logo

Kenmerkend voor het logo is de driehoek, die voor de drie sporten van triathlon staat (zwemmen, fietsen, hardlopen). Deze sporten, aangevuld met de wandelsport, zie je ook terug in de vier curves onder in de driehoek. De curves verlopen golvend, hebben hun eigen lijn en dikte, maar ze horen wél bij elkaar. Ze zijn open aan begin en eind, zoals de vereniging open staat voor iedereen die bij ons wil komen sporten. De letter is uniek: het is een variant van de Avenir (’toekomst’) aan de hoeken iets bewerkt zodat deze nergens anders te vinden is. Net zo uniek als AV Triathlon!

En nu door!

De jeugd krijgt het logo al meteen op de sweaters, de Start Running groep krijgt als eerste een poster met het nieuwe logo. Je ziet het ook op de website en ons instagram account. De verdere invoering doen we in stappen. Heb je hier vragen over, stuur dan een mailtje of spreek een van ons aan.

Mede namens het ontwerpteam,

Christl Foekema, bestuurslid
prcommunicatie@avtriathlon.nl