10 kilometer-opbouw

 

De trainingsopbouw 10 km gaat van start op zaterdag 7 oktober. Einddoel is de Florijnloop (10 km) in Woudenberg op zaterdag 6 januari 2018.

We starten op de zaterdagmorgen om 9.00 vanuit het AVT clubhuis in Birkhoven.

De trainers:

Arie Kingma, Boudewijn ten Haken, Teus van de Beek, Theo Groot.

10 kilometer-opbouw: waar staat dat voor?

Dat is een serie van 12 trainingen, waarin je geleidelijk je duurloopvermogen ontwikkelt, en je aan het eind van de cursus zonder onderbreking 10 kilometer kunt hardlopen.

De eerste training is een testloop, dan lopen we (vanaf de “Paddenstoel”) onze eerste ronde van 3,5 km. Daarna komt er elke week ongeveer 700 meter bij.
Tijdens de eerste vier trainingen is er aandacht voor een aantal belangrijke aspecten van het duurlopen, zoals looptechniek, loophouding en ademhaling. Als onderdeel van de training worden er houding- en loopstijlverbeterende (rompstabiliteits-) oefeningen gedaan.

Aan het eind van de 2e training maakt Boudewijn (trainer Bewust Hardlopen) een videoanalyse van het looppatroon van de deelnemers, gericht op blessurepreventie. De resultaten worden met de deelnemers doorgesproken.

Ook een clinic met wedstrijdlopers Adrie van Graafeijland en Susan Hagevoort maakt onderdeel uit van het programma. Ook is dit najaar deelname aan de Vlasakkerloop (5 km) opgenomen in het trainingsprogramma. Een goede graad meter waar je staat en ervaring opdoen in een wedstrijd. De Vlasakkerloop is op zondag 29 oktober, zelf inschrijven.

De trainers hebben zelf de nodige jaren duurloop ervaring en hebben meerdere tien km’s en halve en hele marathons gelopen. Die (trainings-)ervaring willen ze graag met de deelnemers delen.

 

Is duurlopen leuk?

Duurlopen is heerlijk. Je komt nog eens ergens, je ziet nog eens wat en met elkaar lopen is gezellig. Na de 10-kilometeropbouw kun je doorstromen naar de vaste duurloopgroepen op zondag. En als je de 10 kilometer in de benen hebt zijn er ook allerlei leuke prestatieloopjes waar je aan mee kunt doen.

Wat is het instap niveau van de 10 km-opbouw?

Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de repeterende duurbelasting. Een 5 km kun je in principe aan binnen een tijd van 30 – 32 minuten en je traint 2x per week. De ervaring leert dat dit goed aansluit op het geleidelijk uitbreidende programma van de 10 km opbouw.

Hoe hard wordt er gelopen?

Je loopt tijdens de training zoveel mogelijk je eigen duurlooptempo 2, zeg maar “ praattempo”. De trainers houden het tempo van de groep en de individuele deelnemers in de gaten. De ervaring leert dat er vaak te hard gelopen wordt, met “gezwoeg” en blessures als ongewenst resultaat. Als je aan ‘t eind van de training met plezier hebt gelopen en “nog wat over” hebt, dan heb je in het voor jou goede tempo gelopen.

De groep kan soms door tempoverschillen wat uitdijen. Om die reden wordt de groep in principe begeleid door twee trainers en zijn er geregeld ophaalpunten om de groep weer samen te brengen. Uiteindelijk lopen we de 10 kilometer (inclusief de ophaalpunten) in rond de 70 minuten.

Wie nemen deel aan de 10 km-opbouw?

Dat is heel divers. Er zijn echte beginners, die starten met langere duurlopen, anderen trainen naar een specifieke prestatieloop en weer anderen zijn geblesseerd geweest en willen rustig opbouwen. Voor een aantal lopers is de 10 kilometer het absolute einddoel, voor anderen een opstapje naar een halve marathon of meer. Een “basisrondje” is de start, waar we kijken naar je nivo en loophouding met het oog op blessure gevoeligheid. Mogelijk dat we advies aan de deelname in overleg opschorten.

Waar lopen we?

We lopen vanaf het clubhuis naar “de Paddenstoel” en van daaruit lopen we het “basisrondje” in Birkhoven/Monnickenbosch, dat elke training wordt uitgebreid.

Vanaf de zesde training lopen we om de Lange Duinen (in Soest) heen. Het is een parcours door het bos, met afwisselend fietspaden, bospaden, heuveltjes en zand als ondergrond.

Wanneer start de 10 km-opbouw en waar?

De trainingen starten op zaterdagmorgen 7 oktober om 9.00 uur. We verzamelen in het AVT clubhuis.

De 10-kilometeropbouw start twee keer per jaar, in september/oktober en februari/maart. De start van de 10 km opbouw wordt aangekondigd op de website en in onze Nieuwsbrief Lopende Zaken.

Info en aanmelden

Stuur een mailtje naar het volgende e-mailadres: 10kmopbouw@avtriathlon.nl Het schema van de 10km opbouw vind je hier.

 

Note: de deelname aan de Vlasakkerloop op 29/10 en Florijnloop op 6/01/18 is voor eigen kosten.

 

Deel:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail to someonePrint this page

LEES ONS CLUBBLAD

Lees alle clubladen >

Laatste tweets @AVTriathlon

  • Zet alvast in je agenda: de data voor de Keistad Baancompetitie 2018 http://t.co/ihAIlGITjN Inschrijving open op 1 februari 2018
  • Mooie opening crossseizoen voor Jasmijn Bakker: ze wint de juniorenrace bij de Crosscup in Mol (B) voor de Belgische favoriete Justine Tinck
  • Jony Heerink, lid van @AVTriathlon en @HellasUtrecht, genomineerd als Sportvrouw Amersfoort 2017 http://t.co/UxGKvWiAHU Stemmen op Jony!
  • Adrie v Graafeijland bij @TCSadammarathon Nederlands kampioen marathon M65 in 3:13:07, Koos Rademaker zilver M70, Susan Hagevoort zilver V55

FOTO’s EN VIDEO’s