Menu

Cursus Start Running

Driemaal per jaar starten we met een nieuwe cursus recreatief hardlopen. Doe je mee?

De volgende cursus start op zaterdag 5 september 2020 om 9.15 uur bij het clubhuis van AV Triathlon in het bosgebied Birkhoven. Het clubhuis van AV Triathlon ligt vanaf de parkeerplaats rechts naast het bosbad aan de Barchman Wuytierslaan. De cursus hardlopen bestaat uit 12 lessen. De kosten bedragen voor niet-leden 45 euro. Kledingadvies: sportieve kleding en sportschoenen.

Aanmelden

Er is plaats voor 30 deelnemers. Graag vooraf aanmelden via trainerszaken@avtriathlon.nl, uiterlijk 1 september. Wil je dan gelijk de 3 volgende vragen beantwoorden:
– wat heb je de afgelopen 5 jaar aan sport gedaan?
– ben je blessuregevoelig, voor zover je weet?
– wat is je doel wat je wilt bereiken door mee te doen aan deze cursus?

Coronamaatregelen

Vanwege de coronamaatregelen zijn de douches bij de kleedkamers gesloten en is er éénrichtingsverkeer in het clubhuis. We houden ons aan de algemene hygiëne- en afstandsregels: handen wassen voor de training en na afloop, waar mogelijk 1,5 meter afstand houden. Lees meer >

Opzet cursus Start Running

Uitgangspunt bij de cursus Start Running is dat de deelnemers geen loopervaring hebben, we beginnen dus bij een ‘nulpunt’. Maar heb je al wel enige ervaring, dan ben je natuurlijk ook van harte welkom. Wij doen ons best om jou op een verantwoorde manier met plezierte laten hardlopen. Kijk hier voor meest gestelde vragen.

Doelen zijn

  • jou op een verantwoorde manier met plezier te laten hardlopen.
  • jou een vanzelfsprekend verband leren te leggen tussen lopen en ‘lichaamsonderhoud’.
  • het verbeteren van je conditie.
  • jou na 12 weken in staat te laten zijn zijn een Coopertest af te leggen.
  • jou informatie verschaffen over de mogelijkheden die de AV Triathlon jou als sporter biedt.

Middelen

  • we geven uitleg en toelichting op de trainingen.
  • we doen elke training een warming up met een gestaag groeiend aanbod aan rek- en/of lenigheidsoefeninigen.
  • elke training is er een kern: dat is dan het doel van die training op dat moment.
  • na de kern gaan we rsutig uitlopen en sluiten af met een cooling-down.
  • op een zaterdag komt er, voorafgaand aan de training, een sportfysiotherapeut voorlichting geven

De opbouw

Vanaf de eerste les beginnen we met rustig inlopen, gevolgd dooreen warming up met een aantal rek- en lenigheidsoefeningen aan. Die oefeningen zijn van belang voor de blessurepreventie. We proberen waar mogelijk van ‘boven’ naar ‘beneden’ of andersom te werken, met als oogmerk daarmee iets vanzelfsprekends aan te reiken voor als je een keer zelf gaat trainen. In de loop van de cursus introduceren we een aantal loopscholingsonderdelen.

Lessen 1 tot en met 5
Te beginnen met les 1 (een piramide van 15 tot 60 seconden hardlopen met steeds even veel herstel als de duur van de inspanning) wordt het lopen uitgebreid tot een piramide waarin de langste looptijd 2 1/2 minuut duurt met een herstelperiode van maximaal 30 seconden.

Les 6
Een ‘halve Coopertest‘.

Lessen 7 tot en met 11
Hierin bieden we een aantal verschillende trainingsvormen aan. Daarbij valt te denken aan:

  • Fartlek-training, afwisselende training waarbij je gebruik maakt van diverse soorten ondergrond
  • Heuveltraining
  • Tempotraining in piramidevorm (200/300/400/300/200 meter)
  • Circuittraining met loopscholingsonderdelen
  • Combinatie lange duurloop/fietsen
  • Mul zand
  • Hartfrequentietraining

Les 12
De afsluitende, hele Coopertest.

Na deze cursus geven we je advies over het vervolg van je ‘loopcarrière’.

Voor inlichtingen kunt je contact opnemen met Leo van Kuijk: tel. 033-480 26 53

Naar het persoonlijke verhaal van Toon van Mil