Nordic Walking

Wat is Nordic Walking?

Nordic Walking is een redelijk intensieve manier om je lichaam te trainen tijdens het lopen met speciale Nordic Walking stokken (hier verder poles genoemd). Door het gebruik van de juiste techniek en goede poles, kunnen conditie en uithoudingsvermogen sterk worden verbeterd.

AV Triathlon is een sportvereniging, waar Nordic Walking op sportief niveau bedreven wordt. De trainingen zijn dan ook niet bedoeld voor bijvoorbeeld mensen die moeten gaan bewegen om te revalideren. Die kunnen zich beter wenden tot andere instanties zoals in Nordic Walking gespecialiseerde fysiotherapeuten.

Nordic Walking vindt zijn oorsprong in de zomertrainingen van Finse langlaufers.
Het is belangrijk dat Nordic Walking met een juiste techniek wordt uitgevoerd. Niet alleen voorkomt dit blessures, maar het verhoogt ook het rendement van de inspanningen.
Naast de gebruikelijke wandelspiergroepen worden de spiergroepen van de strek- en buigspieren van de onderarmen plus de schouder-, borst- en grote rugspieren extra geactiveerd. Maar ook de nek- en buikspieren doen mee, de belasting van hart en longen neemt toe en de doorbloeding verbetert sterk.
Dit kan bij actieve inspanning en een juist en actief gebruik van bovenlichaam en armen resulteren in een toename tot wel 35% van het verbruik van calorieën en toename van de hartslag met ongeveer 10%.
Ondanks inschakeling van een groot deel van het spier- en bewegingsapparaat voelt Nordic Walking toch nauwelijks vermoeiender aan dan gewoon stevig wandelen.
Door het gebruik van de poles bij Nordic Walking, wordt de houding tijdens het lopen ondersteund en wordt er meer rechtop gelopen. Bovendien worden de beengewrichten ontlast.

Nordic Walking voor wie?
Voor iedereen (elke leeftijd) die aan zijn of haar conditie wil werken. De Nordic Walking trainingen bij AV Triathlon zijn alleen toegankelijk voor mensen die de Nordic Walking techniek reeds goed beheersen. Dit bij eventuele deelname ter beoordeling van de trainer!
Nordic Walking is vaak ook geschikt voor mensen die om een tijdelijke of blijvende redenen niet willen, mogen of kunnen hardlopen.

Wat heb je voor Nordic Walking nodig?
– goede op de loper afgestemde poles
– niet te hoge wandelschoenen
– wandelsokken
– gemakkelijk zittende kleding (op het jaargetijde afgestemd)

Wanneer en waar kun je aan Nordic Walking deelnemen?
Nordic Walking kan het hele jaar door, onder bijna alle weersomstandigheden.
Bij AV Triathlon kan men vanaf het clubhuis in Birkhoven (Sportpark Birkhoven aan de Barchman Wuijtierslaan te Amersfoort) deelnemen op:
zaterdagmorgen van 09.00 tot ca. 10.30 uur en woensdagmorgen van 09.00 tot ca. 10.30 uur. (zie ook onder menu trainingen)

Wie leidt de Nordic Walking training?
De Nordic Walking trainingen worden geleid door deskundige ervaren trainers. Zij zorgen voor een verantwoorde opbouw van de training, waardoor de kans op blessures gering is. Tijdens de training kunnen de trainers ook technische aanwijzingen geven.

Hoe ziet een training Nordic Walking er uit?
Een training bestaat uit:
– rustig inlopen
– warming-up
– techniektraining
– kerntraining
– rustig uitlopen
– cooling-down

Tijdens de warming-up worden de spieren wat los gemaakt.
De kerntraining kan bestaan uit een duurloop, een intervaltraining of een combinatie van beide.
Een intervaltraining is een training waarbij met wisselend tempo wordt gewandeld.
Bij de cooling-down worden de spieren weer ontspannen.

Niveaugroepen bij Nordic Walking:
AV Triathlon onderscheidt twee niveaugroepen bij Nordic Walking:
1. Groep Nordic Walking: Dit is actief wandelen met de poles en het uitvoeren van o.a. stretch- en krachtoefeningen. Door een uitgekiend programma wordt Nordic Walking meer dan wandelen met poles alleen. Wandelsnelheid: ca. 5 á 6 km. per uur.
2. Groep Fitness: Dit is bedoeld voor mensen die nog een stapje meer willen doen en bij wie de conditieopbouw voorop staat. Technieken als kruisgang, pendelpas, hopsa loop, en Nordic jogging kunnen deel uitmaken van de training. Wandelsnelheid ca 6 á 7 km uur.

Enige voordelen van het sporten bij een vereniging als AV Triathlon:
– keuze uit meerdere niveaus
– deskundige begeleiding, geringe kans op blessures
– sociale sportactiviteit
– mogelijkheid om te switchen tussen Nordic Walking, Sportief Wandelen en hardlopen met één en hetzelfde lidmaatschap

Voorwaarden voor deelname aan Nordic Walking:
Je moet de Nordic Walking techniek reeds goed beheersen. Zie de Nordic Walking cursus!
Je moet lid worden van AV Triathlon om deel te nemen aan de activiteit Nordic Walking.
Niet leden kunnen een maand zonder lidmaatschap mee wandelen en kennismaken met deze activiteit en de vereniging.
Meer informatie over de kosten van het lidmaatschap en het aanmelden als lid.

Voor meer informatie over Nordic Walking:
– Trainingscoördinator Nordic Walking: Flip de Leeuw
– telefoon: 033 480 50 78
– E-mail: f.a.m.deleeuw@planet.nl

Nordic Walking: gezond voor iedereen!

Deel:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail to someonePrint this page

LEES ONS CLUBBLAD

Lees alle clubladen >

Laatste tweets @AVTriathlon

  • Zet alvast in je agenda: de data voor de Keistad Baancompetitie 2018 http://t.co/ihAIlGITjN Inschrijving open op 1 februari 2018
  • Mooie opening crossseizoen voor Jasmijn Bakker: ze wint de juniorenrace bij de Crosscup in Mol (B) voor de Belgische favoriete Justine Tinck
  • Jony Heerink, lid van @AVTriathlon en @HellasUtrecht, genomineerd als Sportvrouw Amersfoort 2017 http://t.co/UxGKvWiAHU Stemmen op Jony!
  • Adrie v Graafeijland bij @TCSadammarathon Nederlands kampioen marathon M65 in 3:13:07, Koos Rademaker zilver M70, Susan Hagevoort zilver V55

FOTO’s EN VIDEO’s