Menu

Trailrunning

Wat is trailrunning?

Trailrunning wil zeggen ‘lopen over paadjes’ of ‘off-road hardlopen’: door de natuur, over smalle paadjes (trails) en natuurlijke hindernissen zoals heuvels/bergen, boomstammen, rotsen en beekjes bedwingen.

Steeds meer hardlopers zoeken deze uitdagingen op. Op zoek naar meer beleving, afwisseling en genieten in plaats van massale evenementen over asfalt en continu de focus op snellere tijden. Dicht bij de natuur, om de rust te ervaren en te ervaren hoe fraai de omgeving is.

Iedere hardloper loopt weleens een stuk off-road of bouwt dit soort lopen bewust in in zijn trainingsprogramma. Voordeel is dat je minder op snelheid, maar meer op gevoel loopt. Dit speelse karakter maakt lopen minder stresserend. Iedere stap die je zet is anders door de wisselende ondergrond, dus een goede concentratie is belangrijk. Door trails te lopen bouw je meer kracht op in je benen en krijg je sterkere enkels. Het is ook een training voor je bovenlichaam, doordat je continu moet ‘balanceren’ in onverhard en heuvelachtig terrein. De zachtere en afwisselende ondergrond verlagen je tempo en beperken de impact op je gewrichten, waardoor je gemakkelijker langere afstanden kunt lopen.

bron: https://www.mudsweattrails.nl/trailrunning/ en https://www.trail-running.eu

Trailrunning bij AV Triathlon

Er komen steeds meer trailruns waar je als lid van AV Triathlon aan kunt meedoen, van korte tot ultralange afstanden, in de mooiste gebieden in Nederland én daarbuiten. Om goed voorbereid te zijn, kun je bij AV Triathlon meedoen aan de Trailrun Basisgroep. En heb je de smaak echt te pakken, dan is de Trailrun Pro groep iets voor jou.


Bij de basisgroep loop je een route door onverhard terrein en onderweg krijg je oefeningen in de techniek van trailrunning (stijgen/dalen, zand/heuvels). Ook krachtoefeningen horen erbij. De clinic is geschikt voor lopers die regelmatig op onverhard terrein lopen en minimaal 10 km kunnen hardlopen. Er kunnen 12 leden meedoen. De training is om de week (in de even weken). De start is om 9.00 uur in de buurt van het clubhuis. Rond 10.30 uur ben je weer terug. De trainers zijn Jack Ambags en Henk van Lieshout.
Meedoen is mogelijk voor wie nog geen of weinig ervaring heeft met trailrunning. Informatie en aanmelden op trailrunbasis@avtriathlon.nl. 1e training: zaterdag 11 juli 2020.

     

De Pro-groep is van een ander kaliber. Deze groep is bedoeld voor de trailrunners die al ervaring hebben, minstens 15 km duurloop aankunnen en het leuk vinden om met gelijkgestemden op pad te gaan. Dat kan zijn in onze ‘eigen’ bossen, maar het startpunt kan ook verder weg liggen (Soest, Amerongen). Het gaat om een vaste training, om de week op zaterdagochtend. In de Pro-groep is plaats voor ca. 15 lopers. Onderdeel van de training zijn: krachtoefeningen en looptechniek-oefeningen, specifiek gericht op trailrunning. Start 9.00 uur, terug rond 10.30 uur. Vervoer spreken jullie onderling af. Wenselijk is om op dinsdag op de atletiekbaan een 2e training te volgen die goed aansluit op de trailrun training van zaterdag. Op zondag zal er regelmatig een lange trailduurloop zijn of een trail waar we gezamenlijk heen kunnen gaan.
Trainer van de Pro-groep: Adrie van Graafeijland met assistentie van Acacia Falkena.

Meer informatie via trailrunning@avtriathlon.nl.

Trailkalenders
Wil je meedoen aan een trailrun? Er is veel aanbod. Op onderstaande websites vind je informatie over komende trailruns.
https://www.mudsweattrails.nl/trailkalender/
https://www.trail-running.eu/trailrunning-events/trailrunning-events-overzicht/
https://runforestrun.nl/alle-evenementen/
https://devilstrail.nl/
http://www.ropatrail.nl/
https://www.trcu.nl/Agenda/