Hardlopen tijdens onweer: wat kun je doen?

31 mei 2018

Recentelijk werden de codes geel en oranje bijna dagelijks afgekondigd. Bij AVT geldt de regel: tijdens onweer geen training. En dat zal pas op het laatste moment beslist worden, want ook Buienradar kan er naast zitten. Het gebeurt niet vaak dat de trainingen worden afgelast vanwege onweer, maar laatst was dat toch een keer het geval: er werd al de hele dag gewaarschuwd en naarmate de avond naderde begon het steeds meer te rommelen. Uiteindelijk rommelde en donderde het overal om ons heen. Om geen risico te willen lopen zijn de trainingen toen afgelast, hoe teleurstellend voor sommigen dan ook… Die beslissing wordt pas op het laatste moment genomen door de verschillende trainerscommissies (hardloop, jeugd, wandel, fiets en triatlon). En uiteraard wordt iedereen dan geacht dat besluit te respecteren hoe teleurstellend dan ook, want je wilde juist zo graag gaan sporten.

Maar wat dan als je tijdens het buitensporten wordt overvallen door onweer? Het antwoord is niet al te bevredigend: zoveel kun je namelijk niet doen. Het beste wat je kunt doen is proberen te voorkomen dat je in een onweersbui terecht komt. Dus, check altijd even de weersvoorspellingen voordat je aan een training begint. Maar soms gebeurt het gewoon. Het gros van de mensen dat wordt getroffen door een onweersflits, wordt niet rechtstreeks maar via de grond of tussenkomst van een hoog object getroffen. Schuilen onder een eenzame boom is dus niet verstandig en ook een groepje bomen – als bomen al in de buurt zijn – biedt geen zekere bescherming. Loop je in een bos? Dan is het nog het verstandigst om juist op een open plek te gaan staan. De kans is aanzienlijk dat een boom bij een eventuele inslag wordt geraakt en jij de dans daardoor ontspringt. Natuurlijk moet je sowieso niet schuilen onder metalen objecten als masten, lantaarnpalen of hijskranen.

Wat dan wel? Probeer gewoon zo snel mogelijk in een gebouw of auto (die vanwege de kooiconstructie, kooi van Faraday, veel veiligheid biedt) te komen en te wachten tot het onweer voorbij is.
En anders? Maak je zo klein mogelijk door je voeten dicht bij elkaar te plaatsen in een hurkzitting.

Is het aan het onweren, maar wil je weten hoe ver de bui eigenlijk is? Dat kun je vrij eenvoudig controleren. Zit er meer dan tien seconden tussen donder en flits? Dan is de bui nog relatief ver weg. Zit er minder dan tien seconden tussen de klap en flits? Dan nadert het onweer behoorlijk snel. Is het verschil minder dan vijf seconden? Dan weet je dat het menens is en zit je midden in de onweersbui!

Uit de serie loopgeleerdheid, door Ruud van den Eshof

Bron: ProRun

LEES ONS CLUBBLAD

Lees alle clubladen >

Laatste tweets @AVTriathlon

  • De bronzen medaille van Jasmijn Bakker op het NK Atletiek was haar 17de (!) en ook haar laatste medaille als junio… http://t.co/KQljyu6qrE
  • Jasmijn Bakker wint brons op de 3000m steeple NK Atletiek achter zus Veerle (zilver)
  • Jasmijn Bakker wint bij het @NKJunioren op haar gemak de 3000m steeple meisjes A, Madelief Kok brons http://t.co/7kgXm20hfw
  • Brons voor Jasmijn Bakker bij het @NKJunioren op de 5000 meter Meisje A met een clubrecord: 17.17,66

FOTO’s EN VIDEO’s