Baantraining donderdag Niveau 1 t/m 3

Joop Klein Haarhuis, Erik Ernest en Jack Ambags
De Trainers

Niveau 1, 2 en 3
donderdagavond 19.30 – 20.45 uur april t/m oktober, atletiekbaan Schothorst

Trainer 1: Joop Klein Haarhuis
Trainer 2: Erik Ernest
Trainer 3: Jack Ambags

Doel van de training
Het doel van de training is, om ongeacht het niveau van de hardloper, deel te kunnen nemen aan een baantraining. Hierbij is niet de prestatie de maatstaf maar de wil van de hardloper om op een verantwoorde manier een technisch betere hardloper te worden.

Omschrijving van de training
Er wordt buiten de baan warm gelopen wat ongeveer een kwartier in beslag neemt. Op de atletiekbaan wordt de training vervolgd met een uitgebreide loopscholing Deze loopscholing neemt over het algemeen 20 minuten in beslag. Hier kijken we niet alleen naar je techniek maar ook naar je houding, aanwijzingen komen vervolgens terug in de kerntraining. De kerntraining duurt tussen de 30 en 40 minuten en sluit aan op het specifieke thema van de loopscholing. Doelstelling van de baangroep is om sneller te worden op de 5 en 10 kilometer. De training is daarop aangepast en de totale omvang bedraagt tussen de 5 en 7 kilometer per training. De baantraining is gevarieerd, waarbij de maximaal in één keer te lopen afstand niet meer dan 1200 meter bedraagt. Er wordt gevarieerd in tempo en omvang. Het tempo zal afnemen naarmate de afstand groter gaat worden en omgekeerd. Er worden meerdere herhalingen gedaan waarop de herstelmomenten worden aangepast. Er wordt gewerkt  met een driemaands schema, voor nieuwkomers wordt in overleg met de trainers het schema aangepast om optimaal te kunnen instromen. Een technische betere hardloper worden is in deze training belangrijker dan de prestatie.

Omschrijving van de groep
De groep kent een vaste kern van 20 hardlopers gelijkmatige verdeeld over mannen en vrouwen. Er zijn ervaren lopers maar ook lopers die net zijn begonnen met hardlopen en kennis willen maken met het lopen op een atletiekbaan. Er is altijd ruimte voor nieuwe lopers om in te stappen. Aangezien het resultaat als hardloper specifiek is gericht op techniek en minder op prestatie is deze training uitermate geschikt voor hardlopers die een extra stap willen zetten in het hardlopen. Lopers van groepen 1 en 2 worden van harte uitgenodigd kennis te komen maken.

De Trainers

Joop Klein Haarhuis geeft tien jaar training bij AV Triathlon op de zaterdagmorgen op niveau 2. Na de assistent cursus looptrainer heeft Joop de cursus ‘looptrainer 3’ gedaan. Per juni 2014 is Joop geslaagd voor zijn examen “Prestatie Looptrainer 4” via de Atletiekunie. Naast het training geven begeleidt Joop als ‘praktijkbegeleider’ vanuit de Atletiekunie beginnende trainers bij het behalen van de trainingslicentie  en geeft Joop samen met Ton Duits de interne looptrainer 2 cursus binnen AV Triathlon. Na jarenlang gespeeld en training te hebben gegeven in basketbal is Joop vanaf 2002 gaan hardlopen en vanaf 2007 gaan wielrennen.

Erik Ernest heeft in 2012 de cursus assistent looptrainer 2 succesvol afgesloten. Hij heeft in 2013 de cursus sportbegeleider 50+ op het ROC Amersfoort afgerond. Dit is een cursus waarbij niet actieve 50+ers op een goede manier begeleid worden in hun sportbeoefening. Erik heeft in maart 2014de cursus Looptrainer 3 afgerond en in mei 2014 is Erik ook geslaagd voor de cursus “Bootcamp trainer” via Start2Move. Erik heeft in 2004 ook de cursus als “functional personal trainer” aan het Hamel college afgerond. Na 3 jaar op landelijk niveau te hebben gehandbald is hij in 2000 begonnen met hardlopen.

Jack Ambags is bijna net zo lang hardlooptrainer als hardloper bij AVT, werd snel gevraagd, behaalde zijn looptrainer 2 diploma en sinds maart 2013 ook zijn looptrainer 3 diploma. Jack is na jaren lang te hebben gezeild en gesurft overgestapt naar de loopsport. Hij hoopt als trainer te kunnen bijdragen dat hardlopers hun looptechniek leren waarderen als een belangrijk onderdeel van hun hardlooptraining.

Met drie trainers is een optimale trainersbezetting altijd gegarandeerd.

Deel:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail to someonePrint this page